Narodziny diagnozy autyzmu.
Autos w języku greckim znaczy "sam"...
Diagnoza autyzmu narodziła się w roku 1943, kiedy Leo Kanner, lekarz pracujący na Uniwersytecie Johnsa Hopkinsa i pionier psychiatrii dziecięcej, zaproponował ją w artykule naukowym opisującym historię jedenaściorga fizycznie zdrowych dzieci w wieku od 2 do 8 lat.
Jednym z badanych był Donald Triplett, którego zachowanie bardzo niepokoiło rodziców. Chłopiec nie wykazywał chęci bycia ze swoją matką Mary. Wydawał się być nieświadomy wszystkich ludzi wokół siebie. Często wpadał w złość, nie reagował, kiedy mówiło się do niego po imieniu, wykazywał wyjątkową fascynację wirującymi przedmiotami. Pomimo wszystkich problemów rozwojowych, Donald wykazywał również niezwykłe talenty... W wieku dwóch lat zapamiętał cały Psalm 23 ("Pan jest moim pasterzem..."). Potrafił wyrecytować 25 pytań i odpowiedzi z Katechizmu Prezbiteriańskiego, uwielbiał recytować alfabet w spak i miał idealne wyczucie dźwięków...
Pozostałe dzieci, reprezentowały różne zachowania i umiejętności. Ale wg. Kannera, miały ten sam zestaw objawów: chęć przebywania w samotności, potrzebę robienia wciąż tego samego.
Potrzebę bycia samotnym w świecie, który nigdy się nie zmienia...
Kilka faktów na temat autyzmu:
jest to całościowe zaburzenie rozwoju, co oznacza, że ma wpływ na wszystkie sfery funkcjonowania człowieka;
objawy pojawiają się przed 3. rokiem życia (obecne są z różnym nasileniem przez całe życie);
dane wskazują, że liczba dzieci z autyzmem stale wzrasta;
jest najszybciej rosnącym zaburzeniem rozwojowym;
nie udało się zbadać dokładnie przyczyn autyzmu ani znaleźć lekarstwa (jednak wcześnie podjęta interwencja może poprawić funkcjonowanie dziecka);
autyzm diagnozuje się cztery razy częściej u chłopców niż u dziewczynek;
Warto zapamiętać:
DSM V (Klasyfikacja zaburzeń psychicznych) w 2013 roku wprowadziło zastąpienie trzech jednostek chorobowych: zaburzeń autystycznych, zespołu Aspergera i PDD-NOS jedną jednostką – SPEKTRUM ZABURZEŃ AUTYSTYCZNYCH (ASD).
Jak wytłumaczyć dziecku czym jest ASD?!
Zapraszamy Państwa, do obejrzenia razem z dziećmi kreskówek edukacyjnych, do których linki zamieszczamy poniżej:
https://www.youtube.com/watch?v=QLv-dvLCgAg;
https://www.youtube.com/watch?v=7y7v_ePzMcE;
Z wyrazami szacunku,
Kinga Weis -psychopedagog szkolny, terapeuta pedagogiczny;
Karolina Wsolak – Graczyk – pedagog specjalny, nauczyciel wspomagający.