Nasza strona została odwiedzona 9156122 razy.
Dziś są imieniny: Czeslawa, Agnieszki, Mariana
Nauka programowania rozwija umysł, pomaga lepiej myśleć,
kreuje sposób myślenia o różnych rzeczach, który przydatny jest we wszystkich dziedzinach.
Bill Gates
Dzisiaj na informatyce czwartoklasiści uczyli się programowania w Scratchu na podstawie książki pt. „Mały mistrz programowania. Języki Baltie i Scratch dla dzieci.” Jest to super książka dla wszystkich fanów gier komputerowych, ale nie tylko. Uczniowie wypożyczyli tę książkę z biblioteki szkolnej w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa i w domu będą czytać razem z rodzicami lub z koleżanką czy kolegą. Z tą książką programowanie jest przyjemną zabawą i wcale nie jest takie trudne! Ważne jest, że rodzice nie muszą znać się na programowaniu, aby pomóc dzieciom wejść w świat programowania. A sami też przy okazji mogą się czegoś nauczyć.
Nauka „Młodych Programistów” opiera się o zasadę "Ucz się poprzez zabawę". Uczniowie bardzo świadomie i ze zrozumieniem czytają krok po kroku polecenia i wykonują je w programie Scratch. Sami uczniowie mówią, że czytanie jest fajne, gdyż temu czytaniu przyświeca określony cel; to, co przeczytali muszą zastosować w praktyce, układając kod programu. Dzieci znają budowę programu Scratch, umieją stworzyć scenę, „duszki”, zmienić ich kostium, a także układać skrypty z kolorowych bloczków. Na następnych zajęciach będą uczyć się tworzenia i dodawania dźwięków.
Celem projektu jest:
- poznanie środowiska Scratch.
- wprowadzenie pojęcia algorytmu (przepisu działania) oraz programu (zapisu zrozumiałego dla komputera) na przykładach poznanych z książki oraz z życia.
- rozbudzenie i wzmocnienie potrzeby czytania.
Uczniów bardzo „wciągnęła” ta książka, gdyż jest ona bardzo ciekawie i przystępnie napisana, a dzieci na jej podstawie mogą tworzyć swoje własne projekty: historyjki, animacje i gry.
Mamy nadzieję, że taki sposób nauczania, jak łączenie czytania z programowaniem sprawi, że literatura stanie się naturalną częścią życia dzieci, i wytworzy się w nich i wzmocni osobista potrzeba czytania.
Zofia Konecka, Marek Wasiak